Social udvikling

I børnehaven er der mange børn og voksne, som barnet skal forholde sig til. Derfor er det vigtigt, at det enkelte barn kan fungere i det kulturelle fællesskab, som børnehaven er. At barnet kan indgå i det sociale samspil mellem børn og voksne og danne bæredygtige relationer og dermed få følelsen af at høre til i fællesskabet. Vi ved, at det for de nye børn er en tilvænning, og at det kræver hjælp fra de voksne og de andre børn. Vi lærer derfor børnene, at alle har et medansvar for, at de nye børn føler sig godt modtaget i børnehaven.

• Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, som bidrager til demokratisk dannelse.

• Vi støtter barnet på en anderkendende og inkluderende måde, så alle bliver set og hørt.
  • Vi danner relationsgrupper, hvor formålet er at styrke venskaber.
  • I konfliktsituationer lærer vi børnene at se på hinanden og aflæse hinandens signaler.
  • Vi støtter børnene i at sige fra, sætte grænser og sætte ord på egne følelser.
  • Vi udfordrer børnene dér, hvor de er udviklingsmæssigt.
  • Vi øver turtagning til f.eks. samling, spisning og toilet.
  • Vi har emneuger, hvor vi gennem musik og drama arbejder med sociale kompetencer.
  • Vi giver plads til børnenes frie leg og relationsdannelse.
  • Vi vægter et godt forældresamarbejde højt, da det har stor betydning for barnets relation til fællesskabet.
  • Vi arbejder systematisk med relationsdannelse, ICDP.
  • Vi arbejder med positionsmatrix. Det er en metode til systematisk afdækning af, hvorledes personalet vurderer barnets position i det sociale fællesskab i børnehaven.

• At vi i vores gennemgang af positionsmatrix ser, at børnene kan indgå i det sociale fællesskab.
  • At børnene deltager i fællesskabet og har bæredygtige relationer.
  • At børnene viser deres følelser.
  • At vi ser trivsel og glæde hos børnene.
  • At børnene lytter til hinanden og kan afkode hinandens signaler og følelser.
  • At der i den frie leg opstår relationer på tværs af alder, køn og etnicitet.

Vi evaluerer løbende på personalemøder og pædagogmøder. Metoden, vi bruger, er evalueringsskemaer, hvor vi enten undersøger vores undringer eller mål og knytter dem til de seks læreplansmål, eller de 12 grundelementer. Vi laver børneinterviews og spørger ind til børnenes oplevelser af aktiviteterne, for at få børneperspektivet. Herefter kan vi lave justeringer til de kommende aktiviteter.

To gange om året udfylder hele personalet en positionsmatrix, som vi gennemgår på personalemøderne i september og februar.