Fra børnehave til børnehaveklasse

Når børnene efter sommerferien er rykket op i storegruppen, har vi fokus på at gøre dem skoleparate.

I tiden hen mod jul arbejder vi bl.a. med:

• Turtagning, fx til samling, hvor vi har fokus på at række hånden op og lytte, når andre taler
  • Selvhjulpenhed i garderoben, hvor børnene selv skal lyne jakken og tage regnbukserne ud over støvlerne
  • At øge kravene til dem i forhold til at modtage flere beskeder på én gang og udføre dem
  • Sociale spilleregler. Børnene skal lære at aflæse andres kropssprog og indgå i bæredygtige fællesskaber
  • Krybbespil: Nu er det endelig deres tur til at være de bærende kræfter i stykket. Det er for mange børn en stor udfordring at stille sig op foran en fyldt kirke. Men hvert år ser vi, at alle børn klarer opgaven, og bagefter kan vi mærke, hvordan det har rykket det enkelte barn.

I tiden efter jul starter skolegruppen op. Én gang om ugen samler vi børnene på tegnestuen, hvor vi arbejder med førskoleopgaver såsom:

• Bogstavark
  • Leg med tal
  • Labyrinter
  • Emner, som børn efterspørger, fx solsystemet, vulkaner, farlige dyr, trafik, osv.
  • Kreative projekter, fx at de skal lave deres egne bøger
  • Tegne og male
  • Vi læser kapitelbøger, der passer til aldersgruppen
  • Vi holder frikvarter