Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dannelse og børneperspektiv

Dannelse og børneperspektiv

Dannelse kan opfattes som en proces, der gør, at vi mennesker lærer at tage ansvar for vores eget og andres liv på en hensigtsmæssig måde. Det handler om at forholde sig til sig selv og til meningen med tilværelsen. Dannelse handler om at være i kontakt med sig selv og med andre, så der kan skabes en forudsætning for at erkende og acceptere andre. Det kan forstås som refleksion og handlen af den viden og indsigt, vi har fået. Dannelse kan både være bevidst og ubevidst påvirkning.

I Børnehaven Tusindfryd har vi altid haft fokus på dannelse. Vores gamle værdier bygger på at guide børnene til at være omgængelige mennesker, som ved, hvordan de skal indgå i forskellige børnefællesskaber. Vi arbejder meget med respekten og ordenligheden for de andre børn og voksne. Der er klare regler for, hvordan samspillet er i vores børnehave. Det skal være et sted, hvor alle er trygge og føler, de hører til. Et sted, hvor alle føler sig velkommende. Vi er som personale meget bevidste om vores rolle i dannelsen af børnene, og vi tilstræber at være gode rollemodeller i vores omgangstone med hinanden, børn og forældre.

Vi ser børn som selvstændige, betydningsfulde mennesker. Børnene er aktive aktører i deres eget liv og er en ligeså betydningsfuld del i relationer som vi voksne. Vi møder børnene dér, hvor de er, og når vi f.eks. laver emneuger, tager vi udgangspunkt i et emne, som børnene er optagede af. Vi er meget bevidste om at arbejde ud fra barnets perspektiv og giver dem dermed følgeskab på deres ideer.

Eksempel fra samling

Børnene var meget optagede af historien: ”Den sultne larve aldrig mæt”. Dette resulterede i, at vi lavede et miniprojekt. Vi læste historien over flere gange, hvor børnene var fortællere. Vi malede larven med vandballoner, som blev dyppet i malingen og derefter trykket ned på papiret. Efterfølgende lavede vi sommerfuglen med aftryk fra børnenes hænder. Børnene var medskaber af processen og meget engagerede.