Pædagogisk profil

I Børnehaven Tusindfryd mener vi, at alle børn er unikke. De er noget i kraft af sig selv, de er kompetente og kan alle bidrage til fællesskabet. Gennem tryghed, omsorg og guidning er vi med til at styrke og udfordre deres alsidige udvikling i en positiv retning.

Det er vigtigt, at vi er opmærksomme og ser det enkelte barns initiativer i fællesskabet samt bekræfter de positive initiativer. Det er også vigtigt, at vi hurtigt opfanger de negative initiativer og reaktioner, så vi kan guide og lede børnene i tide.

For at sikre os, at vi ser det enkelte barn i børnehavens store fællesskab, arbejder vi i et udviklingsstøttende, nærværende og anerkendende samspil med børnene. Vi følger barnets initiativer og retter opmærksomheden mod barnet. Barnet bliver set som den individualitet, det er, når vi tolker deres behov og derigennem får kendskab til deres udviklingsniveau. Vi møder barnet, hvor det udviklingsmæssigt befinder sig, og støtter derfra barnet i dets videre udvikling.

Forudsigelighed skaber tryghed

I det daglige arbejde med børnene sætter vi ord på både barnets egne og andres følelser og sindstilstande. Barnet lærer at identificere egne følelser og formidle dem til andre. Grundlaget for empati er at kunne forstå og indleve sig i hinandens følelsesmæssige tilstande. At kunne sætte ord på egne følelser skaber struktur og forudsigelighed i samspillet, og forudsigelighed skaber tryghed.

Vi arbejder med barnets selvværd ved at anerkende dets initiativer. Vi spejler barnets udsagn og bekræfter dets initiativ, så det føler sig forstået, betydningsfuld og værdifuld. Barnet anerkendes i samspillet med den voksne og udvikler en tillid og tryghedsfølelse, som er grundlaget for barnets udforskningstrang.

I det pædagogiske arbejde lærer vi barnet at dele opmærksomhed, skiftes til at tage tur og give og modtage i samspillet. Barnet lærer at meningsudveksle gennem turtagning og bliver opmærksom på andre. På den måde lærer det at lytte og knytte sig til andre, få indblik i andres anskuelser og meninger og på den måde knytte sig til andre og være socialt opmærksom.