Leg

Leg er en grundsten i barndommen og børnehavelivet. Gennem legen afprøver børnene de sociale kompetencer, de har lært gennem relationer, de har opbygget, og steder, de har været. Det er gennem relationer og samspil, barnet lærer at begå sig i verden.

Relationer til jævnaldrende er vigtige, fordi færdigheder og sociale relationer realiseres og afprøves, hvilket har en indvirkning på barnets måde at være og tænke på. Gennem leg med jævnaldrende børn oplever barnet, hvad det kan, og hvordan det bliver opfattet af andre.

Gennem leg udvikler børn deres selvopfattelse, selvværd, sociale kompetencer og sin måde at agere, tænke og lære på. Børn lærer ved at efterligne, hvilket stiller store krav til de voksne i børnenes omgivelser. Derfor foregår meget læring gennem leg, og derfor vægter vi leg meget højt.