Musik

I Tusindfryd er sang, rytmik, dramatik og musik en vigtig del af hverdagen og vores arbejde med børnenes udvikling. Musik er nemlig med til at udvikle børnenes sprog, motorik, selvværd og sociale kompetencer på en sjov måde. Hos os foregår det gennem sang, leg og dramatik.

Ved at arbejde med musik i børnehavens dagligdag motiverer vi børnene til at synge, dramatisere, fantasere og bevæge sig til musik. Samtidig skaber vi en børnekultur, hvor musik indgår, og hvor vi videregiver de danske børnesange og sanglege til børnene.

Børnene udvikler tilmed deres sociale kompetencer, når de er sammen med andre. Børn skal lære at lytte til musik og historier, vente på tur, spille på instrumenter på bestemte tidspunkter. Sammen skal de danse og dramatisere til musikken.

Musik giver børnene selvtillid og selvværd

Når børn synger, fantaserer, danser, bevæger sig og dramatiserer til musikken, udvikler de deres selvværd og selvtillid, fordi de tør at vise andre, hvad de kan. Og netop denne selvtillid viser børnene især, når de optræder til krybbespillet. Her oplever vi, at børnene allerede inden, vi starter med at øve de forskellige roller med dem, har gjort sig tanker om hvilken rolle, de gerne vil spille. De er også meget bevidste om, hvornår det er deres aldersgruppe, der skal spille krybbespillet samt hvilke aldersgrupper, der skal være engle.

Børnenes sprog og stemmeføring bliver stimuleret, når de synger og sprogligt skal udtrykke sig sammen med musikken.

Børnenes fin- og grovmotorik bliver stimuleret, når de spiller på forskellige instrumenter, og når de dramatiserer og bevæger sig til sangene og musikken.

Vi samarbejder med Aalborg Kulturskole

I samarbejde med Aalborg Kulturskole har vi tilknyttet en musiklærer til at arbejde med den musiske del. Med hende som samarbejdspartner og inspirator arbejder vi bl.a. med at få børnene til at optræde med det, de har lært. De optræder for forældrene til det årlige krybbespil, luciaoptog og optræder med små teaterstykker.