Fødselsdage

Vi elsker fødselsdage og gør alt for at give fødselaren en dejlig dag i børnehaven. Ved børnefødselsdage er børnene delt i tre hold efter alder. Grupperne kan I finde på opslagstavlen i kælderen.

Fødselsdage, der holdes i børnehaven

Fødselsdagen starter, når børnene har spist madpakker. Vi dækker et langt bord med flag og lys, og fødselsdagsbarnet hejser flaget ude på legepladsen sammen med en voksen. Fødselaren fortæller om sine gaver og får sunget fødselsdagssang af de andre børn. Der bliver råbt hurra, der afsluttes med et meget højt hurra, som helst skal kunne høres meget langt væk. Børnene sender flag rundt, mens de på skift siger tillykke til fødselsdagsbarnet. Derefter bliver fødselsdagstraktementet delt ud – og til slut synger alle børnene en takkesang. Forældre til fødselsdagsbarnet er velkomne til at deltage.

Fødselsdage, der holdes hjemme hos fødselsdagsbarnet

Fødselsdagsbarnets gruppe og personalet kan komme til fødselsdag hjemme hos fødselsdagsbarnet – forudsat, at vi kan gå eller tage bussen derhen. Mange af de samme traditioner, som fødselsdagen i børnehaven, gennemføres også hjemme. Fødselsdage hjemmeholdes mellem klokken 10 og klokken 13, og børnene skal ikke have gave med. Børnehavens kostpolitik er også gældende ved fødselsdage, der holdes hjemme.