Alsidig personlig udvikling

I et understøttende socialt og kulturelt fællesskab skaber vi en kultur, der giver barnet plads og rum til at udvikle sig individuelt. Det vil sige, at vi tilbyder barnet aldersvarende udfordringer i et trygt og aktivt miljø, hvor barnet føler sig accepteret, anerkendt og respekteret for, hvem han eller hun er. Vi ved, at legen har stor betydning for barnets udvikling af personlige og sociale kompetencer. At barnet ikke kan udvikle sociale kompetencer alene, men at det er gennem den ligeværdige leg sammen med jævnaldrene, at barnets personlige kompetencer udvikles.

Vi oplever, at det kan være svært for nogle børn at indgå i sociale relationer. Derfor er det vigtigt, at det pædagogiske personale ser disse børn og støtter dem efter behov. Det gør vi gennem leg og planlagte aktiviteter. Vi styrker barnets kompetencer igennem aktiviteter, hvor barnet møder anerkendelse fra andre børn og voksne, og hvor barnet oplever, ”jeg er god nok”, og ”her er noget, jeg kan”. Det er f.eks. i aktiviteter som samling, musik, gymnastik, tegning, på ture, og når børnene løser konflikter.

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

• Vi møder børnene med omsorg og humor
  • Vi sætter ord på barnets følelser og støtter barnet i at sætte ord på dem.
  • Vi arbejder bevidst med den anerkendende tilgang – med ICDP som udgangspunkt.
  • Vi tilrettelægger aktiviteter, der udfordrer barnet dér, hvor det er udviklingsmæssigt.
  • Vi skaber tryghed og tillid gennem faste rutiner og genkendelig struktur med tydelige voksne.
  • Vi lærer barnet at tolke andres signaler ved at sætte ord på.
  • Vi lærer barnet at være selvhjulpen og tage ansvar for egen handling.
  • Vi har ”Den gode stol”, hvor et barns positive egenskaber bliver italesat af de andre børn.
  • Vi sammensætter børnegrupper og laver aktiviteter, som styrker deres indbyrdes relationer.
  • Vi arbejder med relationsmatrix. Det er en metode til systematisk afdækning af, hvorledes relationen mellem de enkelte børn og de enkelte voksne er i børnehaven.

• At børnene udviser tryghed og tillid til voksne og andre børn i børnehaven.
  • At børnene kan mærke sig selv og dermed kan sige til og fra over for andre.
  • At børnene viser og udtrykker følelser.
  • At vi kan se glade børn, der er i trivsel og i udvikling.
  • At børnenes selvhjulpenhed udvikles.
  • At vi gennem udfyldelsen af matrixen ser, at alle børn har en betydningsfuld og bæredygtig voksenrelation i børnehaven.
  • At børnene deltager aktivt i planlagte aktiviteter.

Vi evaluerer løbende på personalemøder og pædagogmøder. Metoden, vi bruger, er evalueringsskemaer, hvor vi enten undersøger vores undringer eller mål og knytter dem til de seks læreplansmål eller de 12 grundelementer. Vi laver børneinterviews og spørger ind til børnenes oplevelser af aktiviteterne, for at få børneperspektivet. Herefter kan vi lave justeringer til de kommende aktiviteter.

To gange om året udfylder hele personalet en positionsmatrix, som vi gennemgår på personalemødet i september og februar.