Kultur, æstetik og fællesskaber

Her i Børnehaven Tusindfryd mødes mange forskellige mennesker. Vi kommer fra hver vores familie med forskellige kulturer, normer, værdier, traditioner og holdninger. Vi vil give børnene en forståelse af, hvem de og deres kammerater er, og hvor de kommer fra. Vi er bevidste om vores egen rolle som kulturformidlere, og vi ønsker gennem musik, drama, sang og andre kreative og æstetiske læringsprocesser, at børnene får kendskab til de forskellige udtryksformer.

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle ople­velser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

• Vores faste traditioner er fastelavn, påske, Sankt Hans, krybbespil, Lucia-optog, julefrokost og julegudstjeneste, besøg af tidligere børnehavebørn og bedsteforældredag. Vi taler med børnene om, hvorfor vi har de traditioner, og vi lærer børnene, hvor forskellige f.eks. juletraditioner kan være.
  • Vi har ”Barnets Bog”, hvor forældrene sætter billeder i af barnets familie, og hvor vi dokumenterer de forskellige aktiviteter og arrangementer, som afholdes med børnehaven.
  • Hvert år afholdes krybbespil med alle børn. I november måned arbejder vi med at prøve kostumer øver på roller og sangene. Alle børn har en rolle, og krybbespillet vises i kirken for søskende, forældre og bedsteforældre.
  • Vi har gode muligheder for at tegne, klippe og klistre. Der laves i samarbejde med en voksen aktiviteter, der giver mulighed for at afprøve forskellige udtryksformer.
  • Vi bruger iPads og bøger som læringsredskab og inspiration.
  • Vi er aktive i nærmiljøet og opsøger, så vidt det er muligt, forskellige kulturelle tilbud. Vi tager på Kunsten, i Musikkens Hus, på biblioteket og i filmklub samt deltager spontant i forskellige arrangementer.
  • Én gang om ugen fra august til marts kommer en musikpædagog fra Aalborg Kulturskole og har musik med alle børnegrupperne.

• At børnene viser deltagelsesglæde.
  • At børnene selv tager initiativ til at synge, danse, udklædning m.m.
  • At børnene leger krybbespil og andre aktiviteter, som de har oplevet i børnehaven.
  • At børnene selv finder ”Barnets Bog” frem og vil vise den frem og fortælle om den.
  • At børnene kender til børnehavens traditioner.
  • Børnenes udvikling i krybbespillet – fra ”generte engle” til ”stolte skuespillere”.
  • At børnene er bevidste om og genkender deres nærområde.
  • At børnene selv tager initiativ til at bruge iPads og bøger som læringsredskab.

Dokumentation i form af billeder i ”Barnets Bog” og på fjernsyn, SMTTE-modeller m.m. Vi evaluerer løbende og på personalemøder og pædagogmøder. Metoden, vi bruger, er evalueringsskemaer, hvor vi enten undersøger vores undringer eller mål og knytter dem til de seks læreplansmål eller de 12 grundelementer. Vi laver børneinterviews og spørger ind til børnenes oplevelser af aktiviteterne, for at få børneperspektivet. Herefter kan vi lave justeringer til de kommende aktiviteter.