Børnefællesskaber
Børn skal begå sig i en relation og i et fællesskab med andre i børnehaven. De skal motiveres til at deltage i ukendte aktiviteter og udvikle sig fra at vise interesse til at kunne mestre opgaver.
Vi anerkender børnene som de unikke personligheder, de er, og vi møder dem i deres nærmeste udviklingszoner for at inspirere og motivere dem til at kunne deltage i fællesskaber, relationer og aktiviteter.
Børns udvikling er i konstant forandring. Det er relationerne og omgivelserne, der påvirker børnenes muligheder for at lære og udvikle sig. Derfor har vi fokus på, at børnehaven er indrettet således, at børnene har adgang til at lære og lege sammen i forskellige læringsrum.
I børnehaven arbejder vi med, at alle børn føler sig som en vigtig del af fællesskabet og har mulighed for at deltage på lige fod med de andre børn i forskellige aktiviteter.
Vores menneskesyn er, at børn er forskellige, har forskelige ressourcer, og at det ikke er børnenes men vores ansvar, at de inkluderes i fællesskabet og aktiviteterne.
Vi arbejder systematisk med relationsdannelse ud fra de otte samspilstemaer i ICDP.
Vi udarbejder to gange om året en relationsmatrix på alle børnene. En relationsmatrix er en konstruktiv metode til systematisk at afdække, om det enkelte barn har bæredygtige voksenrelationer. Bæredygtige voksenrelationer giver børnene redskaber til at opnå adgang til børnefællesskaber og til at danne relationer og venskaber med andre børn.
Eksempel på børnefællesskab i dagligdagen
Vi har valgt at inddrage sang, rytmik, dramatik og musik i vores arbejde med udviklingen af børnenes fællesskab. Til musik udvikler vi på en sjov måde gennem sang, leg og dramatik, børnenes sprog, motorik, selvværd, sociale kompetencer og fællesskaber.
Ved bevidst at arbejde med musik i børnehavens dagligdag motiverer vi børnene til at synge, dramatisere, fantasere og bevæge sig til musik. Samtidig skaber vi et børnefællesskab, hvor musik indgår, og hvor vi videregiver de danske børnesange og sanglege til børnene.
Børnene styrker deres fællesskaber, når de lytter til musik og hører historier, venter på tur, spiller på instrumenter på bestemte tidspunkter, og når de sammen skal danse og dramatisere til musikken.