Kommunikation og sprog

Sproget er en nødvendighed for, at barnet kan kommunikere med andre. Sproget har også betydning for, at barnet kan danne relationer og inkluderes i børnehavens sociale fællesskab.

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

• Vi har en musikpædagog fra Aalborg Kulturskole tilknyttet. Fra august til marts er der musik en gang om ugen for de respektive børnegrupper.
  • Vi bruger iPads og bøger til at understøtte forklaringen af ord og begreber, som vi eller børnene ikke kender til.
  • Til samling arbejder vi med rim og remser, musik, dramatik og historiefortælling, hvor børnene inddrages.
  • Fra nytår og frem til sommer arbejdes der ugentligt med skoleprojekter for førskolebørnene, hvor der bl.a arbejdes med bogstavlyde.
  • Vi har emneuger, hvor vi gennem et overordnet emne har fokus på sprog og formidling.
  • Vi er bevidste om, hvordan vi bruger sproget i vores kommunikation med børn, forældre og personale.
  • Vi bruger sprogstrategier i vores kommunikation med børnene. Det gør vi bl.a., ved vi sætter ord på for barnet, laver gentagelser og tydelige udtalelser af ord og stiller åbne spørgsmål.
  • Vi arbejder med at lære børnene at aflæse hinandens kropssprog og mimik. Vi laver små relationsgrupper, hvor børnene sætter ord på deres følelser og bagefter viser hinanden, hvordan de ser ud, når de f.eks. er vrede, utrygge eller glade.

• At børnene udvikler deres ordforråd.
  • At børnene får en forståelse af omverdenen, hinanden og sig selv.
  • At børnene har lyst til lege med og gøre brug af sproget.
  • At børnene synger, rimer og taler.
  • At børnene aflæser hinandens kropssprog og mimik.
  • At børnene genkender og husker bogstaver og bogstavelyde.

Dokumentation i form af billeder i ”Barnets Bog” og på fjernsynsskærm, SMTTE-modeller af emnearbejde, skolemapper m.m. Vi evaluerer løbende på personalemøder og pædagogmøder. Metoden, vi bruger, er evalueringsskemaer, hvor vi enten undersøger vores undringer eller mål og knytter dem til de seks læreplansmål eller de 12 grundelementer.Vi laver børneinterviews og spørger ind til børnenes oplevelser af aktiviteterne, for at få børneperspektivet. Herefter kan vi lave justeringer til de kommende aktiviteter.