Læringsmiljø

Forudsigelighed og struktur er et vigtigt element i vores læringsmiljø, da det er med til at skabe tryghed for børnene. Dagligdagen bygger på traditionelle værdier, hvor glæde, humor, omsorg, tryghed og tillid gør sig gældende.

Vores struktur er således, at vi spiser frugt kl. 9, hvorefter børnene fordeler sig rundt i huset, og aktiviteterne begynder. I løbet af dagen veksler vi mellem den frie leg, hvor der er plads til fordybelse, og den voksenstyrede aktivitet, hvor læring er i højsædet.

Vi arbejder med små relations- og legegrupper, hvor vi sikrer os, at alle har deltagelse i et fællesskab. Nogle går eksempelvis i dukkekrogen, hvor andre leger med modellervoks i køkkenet eller har gang i kreative projekter på tegnestuen.

Tid er en vigtig prioritering for os. I vores fokus på læring i rutinesituationer såsom bleskift, i garderoben og til frokost prioriterer vi at sætte tid og personale af, så der er ro og fokus for det enkelte barn. Det samme gælder efter frokost, når børnene guides til at komme i overtøjet og få sko på. Her prioriterer vi tid og personale til at styrke børnenes selvhjulpenhed.

Fast frokostrutine

For at sikre, at vi ser det enkelte barn i børnehavens fællesskab, arbejder vi i et udviklingsstøttende, nærværende og anerkendende samspil med børnene. Det gør vi bl.a. til frokost, som vi prioriterer højt. Vi har en daglig rutine omkring vores frokost, som starter allerede efter formiddagens aktiviteter og leg:

• Alle børn hjælper til med oprydning, hvorefter de sætter sig ved bordene
  • Børnene sendes i små grupper med en voksen ud på toilettet og vasker hænder
  • Hver gruppe går til samling, mens der dækkes bord med tallerkener og glas
  • Vi spiser på tre stuer, hvor hver kontaktperson og en medhjælper sidder med sin gruppe af børn
  • Vi er cirka 15 børn på hver stue. Børnene er blandet på tværs af alder.
  • Efter samling pakkes maden ud på tallerkenen, og skraldespande og madkasser stilles væk.
  • Der tændes stearinlys på hvert bord
  • Et barn siger: ”Be’ om ro, værsgo!”
  • Stille musik eller historier tændes og lyttes til
  • Vi giver tid og ro til samtale ved hvert bord
  • Efter spisning bliver der sagt: ”Velbekomme”
  • Hvert barn tager sin tallerken og sit glas med ud i køkkenet