Den gode stole

Den Gode Stol

”Den gode stol” er et projekt, vi har udviklet til de store børn, som foregår efter nytår. Her begynder vi at tale om, hvad det vil sige at tænke gode tanker om hinanden, og hvad det kan betyde for måden at være sammen på. Vi taler om, at hvis vi bevidst finder de gode ting frem i hinanden, så kommer der automatisk flere ting til.

Sådan fungerer Den Gode Stol

Børnene skal på skift sidde i stolen. Herefter skal de andre børn byde ind med, hvad de har at sige af positive ting om ham eller hende, der sidder i stolen. Man må kun sige gode ting. Barnet i stolen må ingenting sige, men skal blot lytte og suge alle de gode udtalelser til sig.

Når alle har været i stolen, taler vi med børnene én ad gangen. Hvert barn skal udvælge 10 af de komplimenter, som de synes var de allerbedste. Det kan være svært. Så mange dejlige ting, og så må man kun vælge 10. Som en dreng i børnehaven engang sagde: ”Hvor er det bare svært. Hvorfor kan jeg ikke bare vælge dem alle sammen?”.

Vi tager et billede af hvert barn i ”Den Gode Stol”. Billedet klistres på en planche, og de 10 udvalgte udtalelser skrives på. Alle blancher bliver til sidst hængt op i børnehaven.

Et projekt med mange gode sider

Projektet har vist sig at være en stor succes. Vi ser, at når børnene opfordres til at se på de gode og positive sider i andre, ser de kvaliteter, de måske før havde overset, og som kan bruges i lege fremover. Samtidig oplever børnene, når de sidder i stolen at få en kæmpe anerkendelse. Det er super dejligt at høre ens kammerater fortælle om de gode ting, man kan og gør, og det giver børnene et stort løft i deres selvværd.