Læring

Læring handler om at udvikle færdigheder og kompetencer og at blive bevidst gennem refleksion. Læring sker hele tiden og foregår både i strukturerede aktiviteter og i fri leg. Børn lærer ved at øve sig, og ofte skal der mange gentagelser til. Derfor er børnehavedagen fastlagt med en fast daglig rytme, som vi mener er vigtigt i forhold til at skabe trygge og forudsigelige rammer for børnene.

Vi ser på, om det enkelte barn tilegner sig kompetencer og gennemgår en alderssvarende udvikling. Det gælder både motorisk, sprogligt, socialt, emotionelt, kognitivt, kulturelt og kreativt.

Når de udfordringer, som barnet møder, stemmer overens med barnets potentielle udviklingstrin, er der skabt mulighed for optimal læring. Det vil sige, at barnets læring foregår ved først at løse problemet gennem vejledning af en voksen for dernæst at kunne gøre det uafhængigt af andre. Alle opgaver erfares altså først socialt og derefter individuelt.

Gode betingelser for læring

Tryghed og genkendelighed giver barnet gode betingelser for læring. Læring er en proces, hvor vi skaber, ændrer og udvider vores færdigheder, indsigt og erkendelse samt indstilling og viden. Det er en dynamisk proces, hvori både børn og voksne er involverede. Børn lærer gennem aktive handlinger og ved at afprøve i praksis. Det er vigtigt, at barnet

oplever en mening og relevans i den konkrete situation. Manglende mening kan hæmme børnenes læreprocesser. Samtidig skal vi være opmærksomme på, at børn har forskellige tilgange til læring. Læring kan være:

• Voksenskabt, hvor den voksne tilrettelægger og styrer, hvad der skal foregå
  • Voksenstøttet, hvor den voksne støtter barnets forslag, idéer og handlinger, som de måske laver aktiviteter og projekter ud fra
  • Børneskabt, hvor børnene leger og har spontane oplevelser ud fra de rammer og muligheder, der er tilstede. Den voksne har gjort sig overvejelser over miljø, indkøb af legetøj osv.