Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Natur, udeliv og science

Sammenhæng

Naturen rummer mulighed for at bruge alle sanser; dufte, smage, se, føle, høre – og til fysisk og psykisk udfoldelse. Vi følger årstiderne, og sammen med børnene går vi på opdagelse i naturen. Vi lærer børnene at respektere naturen og miljøet ved at fortælle dem, at man godt må bruge naturen, men ikke misbruge den.

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Tiltag

  • Børnene er hver dag på legepladsen, hvor der foregår forskellige aktiviteter.
  • Vi sår og planter i små potter, som børnene får med hjem og dermed følger planternes udvikling.
  • Vi har højbede med forskellige grøntsager og højbede.
  • Vi har tre udedage i Mølleparken to gange om året, hvor vi giver plads til at udforske naturen og bruge kroppen.
  • Vi tager i kolonihaven, hvor der bl.a. er plads til fri leg, klatre i træer, ro og fordybelse.
  • Ture i nærmiljøet bl.a. Mølleparken, Kridtgraven, Kildeparken, Zoologisk Have.
  • Vi tænder bål og laver mad over bålet.
  • Vi har aktivitetskasser til legepladsen som understøtter vores lærerplaner.
  • Vi bruger uderummet til små kreative forsøg med fx. maling, sæbebobler og "troldesnot"
  • Vi bruger iPads og bøger som læringsredskab og søger viden.

 

Tegn

  • At børnene udviser glæde og interesse ved at være i naturen.
  • At børnene selv efterspørger at komme ud.
  • At børnene bliver opmærksomme på og får en forståelse for årstidernes gang.
  • At børnene deltager nysgerrigt og er interesserede, når vi sår og planter.
  • At børnene udvikler deres kendskab og viden til naturen.

 

Evaluering

Dokumenterer i form af billeder i ”Barnets Bog” og på fjernsyn, SMTTE-modeller. Vi evaluerer løbende og på personalemøder og pædagogmøder. Metoden, vi bruger, er evalueringsskemaer, hvor vi enten undersøger vores undringer eller mål og knytter dem til de seks læreplansmål eller de 12 grundelementer. Vi laver børneinterviews og spørger ind til børnenes oplevelser af aktiviteterne, for at få børneperspektivet. Herefter kan vi lave justeringer til de kommende aktiviteter.