ICDP

I Børnehaven Tusindfryd arbejder vi med ICDP (International Child Development Program). Det er et teori- og vidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er at gøre voksne mere lydhøre over for børns behov samt at forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser.

Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner. Derfor anvender vi programmet i det daglige arbejde samt som metode til at reflektere over egen praksis til pædagog- og personalemøder. Vi tror nemlig på, at vi ikke kan snakke om barnet i problemer uden også at kigge på, hvad vi gør som voksne – og hvad vi kan gøre anderledes. Vi reflekterer løbende gennem egen praksis og forholder os åbent til hinandens respons.